Zvyšovanie efektívnosti v oblasti verejného obstarávania na Slovensku


Prioritná os 1: Posilnené inštitucionálne kapacity a efektívna verejná správa

Špecifický cieľ: 1.1 – Skvalitnené systémy a optimalizované procesy verejnej správy

Trvanie projektu: január 2020 - február 2023

Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) je podľa zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov ústredným orgánom štátnej správy pre verejné obstarávanie. Okrem vyššie uvedeného, úrad vykonáva dohľad nad verejným obstarávaním a ďalšie úlohy zadefinované v rámci zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Nakoľko verejné obstarávanie v súčasnosti predstavuje jednu z priorít reformy verejnej správy, úrad, ako garant verejného obstarávania, pripravil národný projekt s názvom Zvyšovanie efektívnosti v oblasti verejného obstarávania na Slovensku.

Hlavnými cieľmi národného projektu sú:

  • Zvýšenie kvality, efektívnosti a profesionality dohľadovej činnosti a odhaľovanie konfliktu záujmov a
  • Zabezpečenie dlhodobej podpory strategického verejného obstarávania.

Ciele národného projektu bude napĺňať realizácia 2 hlavných aktivít, konkrétne:

  • Podpora zjednocovania rozhodovacej praxe a
  • Udržateľné a strategické verejné obstarávanie.

26%
* priemer merateľných ukazovateľov projektu

Hodnotenie efektívnosti verejných výdavkov (revízia výdavkov)


Prioritná os 1: Posilnené inštitucionálne kapacity a efektívna verejná správa

Špecifický cieľ: 1.1 – Skvalitnené systémy a optimalizované procesy verejnej správy

Trvanie projektu: október 2015 - september 2021

Cieľom národného projektu je hodnotiť verejné výdavky z pohľadu účinnosti a efektívnosti výdavkov a identifikovať opatrenia, ktoré zvýšia hodnotu za peniaze z verejných financií. V rámci hlavnej aktivity projektu bude vytvorená metodika revízie výdavkov, budú realizované revízie výdavkov, pripraví sa dokument, ktorého snahou bude napojenie revízie výdavkov na rozpočtový proces a tiež bude sledovaná implementácia navrhovaných opatrení.

86%
* priemer merateľných ukazovateľov projektu

Vybudovanie intervenčnej logiky strategického plánovania v ústredných orgánoch štátnej správy


Prioritná os 1: Posilnené inštitucionálne kapacity a efektívna verejná správa

Špecifický cieľ: 1.1 – Skvalitnené systémy a optimalizované procesy verejnej správy

Trvanie projektu: február 2017 - júl 2021

Cieľom projektu je vybudovať odborne výborne pripravený tím pracovníkov na metodickú prípravu strategických dokumentov, ktoré rezorty predkladajú vláde SR. Úvodnou úlohou bude zjednotenie úrovne existujúcich prierezových aj odvetvových stratégií. Odborný tím bude garantovať jednotnú metodiku strategických dokumentov, ktoré vypracovávajú a predkladajú vláde jednotlivé ministerstvá, čím sa zlepší ich vecná aj formálna úroveň a lepšia vykonateľnosť aj nadväznosť na finančné zdroje. Zmyslom strategického plánu je definovanie kľúčových národohospodárskych priorít štátu, aj tvorba inštitucionálneho a finančného rámca na ich implementáciu v praxi, vrátane zásobníka projektov. Kľúčovým zámerom tohto projektu je teda vytvorenie odborného tímu, ktorý bude naďalej udržovať a implementovať strategické plánovanie na úrovni ústredných orgánov štátnej správy. Ďalším výstupom bude vytvorenie dlhodobej vízie rozvoja SR, ktorá bude založená na vyhodnotení rozvojových potrieb spoločnosti a sformuluje, na aký dlhodobý cieľ má Slovenská republika ašpirovať. Na základe vízie bude vypracovaná dlhodobá stratégia rozvoja SR, ktorá stanoví konkrétne rozvojové ciele v súlade s víziou. Konkrétne priority rozvoja infraštruktúry na základe týchto smerodajných dokumentov zjednotí Národný infraštruktúrny plán, ktorý prijme NR SR a bude v ňom stanovený aj finančný rámec a zdroje financovania. Tieto dokumenty nebudú len jednorazovým výstupom, ale dlhodobým programom, ktorý bude potrebné periodicky aktualizovať a najmä uvádzať do praxe napĺňaním identifikovaných cieľov. Činnosť ÚPPVII nie je duplicitou aktivít iných úradov (napr. IFP a ÚHP v rámci MF SR alebo ISA v rámci ÚV SR), ale rozvíja samostatnú oblasť strategického plánovania, ktorá bola doposiaľ bez centrálnej koordinácie. Podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu je garantom rozvoja činnosti odbornej skupiny na tvorbu strategických dokumentov na základe návrhu „Cestovnej mapy k Národnému infraštruktúrnemu plánu SR na roky 2018 – 2030“, ktorý bol predložený na rokovanie vlády SR 1. 3. 2017. Aktivita pracovnej skupiny smeruje k ukotveniu tejto činnosti do legislatívnych pravidiel vlády SR, čím sa zabezpečí trvalý status pracovnej skupiny, podobne ako pracuje napríklad legislatívna rada vlády.

 

88%
* priemer merateľných ukazovateľov projektu